Spårvagnsfest och längtan!

Utbytesstudenterna i Krakow intog igår två spårvagnar för att använda dessa som förfestplats. En tradition som genomfördes även detta året. Första gången jag hörde om det tänkte jag att varför ska man festa på en spårvagn som åker runt i staden? Men efter att ha upplevt min första spårvagnsfest så förstår jag nu tjusningen med det. I princip är det som att åka vanlig spårvagn förrutom musiken, alkoholen, bristen på utrymme och ett gäng trevliga människor som alla vill lära känna varandra :) En folkfest på en pytteliten yta. Så i 2-2,5 timme färdades vi fram och tillbaka på Krakows gator, många stämde upp i spontansånger, speciellt spanjorerna, som det för övrigt kryllar av. I år kommer majoriteten av utbytesstudenter nämligen från Spanien! Så efter spårvagnsfesten, på engelska tram party :), gick alla i samlad trupp till en nattklubb i Kazimierz. Det blev dans natten lång, från midnatt till kl 4-5 på morgonen, och därefter det obligatoriska stoppet på McDonalds. Kurczak Italiano med pommes. Mumsfilibabba :D
Idag var en lite mer ordentlig dag. Jag steg upp vid halv nio ungefär och gav mig av till Rynek. Det var nämligen dags att gå en guidad tur i Kazimierz, det judiska området. Det är en väldigt mysig, bohemisk stadsdel som bär på en rik historia. Under denna vandring mellan kyrkor, synagogor, torg och restauranger kom jag fram till att jag tycker historia är väldigt kul och intressant och skulle gärna vilja lära mig mer, då gärna om Polens historia. Som på beställning så ser jag när jag kommer hem att jag har fått ett mail från erasmusansvarige med kursutbudet. Det var bara att välja och vraka och sen skicka iväg ett mail för att registrera sig. Än har jag inte fått svar men jag hoppas att jag får gå på några av kurserna i alla fall. Dom jag valde var: "Polish pre-20th Century History", "Poland and European Union", "Meeting East and West – Cultural Understanding", "History of Polish Culture" och "Polish Contemporary Cinema". Gud va kul det ska bli! :D
Nått som är ännu roligare är att Axel kommer och hälsar på denna helgen. Om 10 timmar är han här!! Det ska bli så himla kul och jag har saknat honom något otroligt. Vi har inte träffats på två månader så ni kan ju förstå att jag längtar efter min älskling. Så imorgon blir det nog mest att gå runt och mysa och prata av oss. Jag måste ju visa upp staden som jag bor i. På söndag åker vi förmodligen till Zakopane och vandrar lite tillsammans med Carro, Mattew, Tristan och Mike. Sen får vi se vad vi gör på måndag och tisdag. Snart snart är han här :) Nu ska jag sova, så att morgondagen kommer snabbare. Precis som när man var liten och gick och la sig tidigt innan julafton! God natt!

Kommentarer
Postat av: Karin

Kazimierz var himla fint minns jag. Vad kul att få läsa kurser om Polen! Och vad härligt för dig att Axel kommer! Två månader, ni är tuffa ni. Jag ser fram emot att få träffa Martin i helgen, men det är ju "bara" två och en halv vecka sedan vi sågs sist. Fortsätt ha det riktigt gött!

2009-10-05 @ 20:30:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0